Pinterest!

Template itemblokjes_Pinterest

Pinterest is the next big thing

Pinterest is het nieuwe Twitter/Facebook; de site is in een paar maanden geëxplodeerd en heeft inmiddels meer dan 10 miljoen geregistreerde gebruikers. En dat terwijl je alleen op uitnodiging mee kan doen. In januari trok Pinterest 13,7 miljoen bezoekers die er gemiddeld 89 minuten (!) doorbrachten. Dat zijn bijna allemaal vrouwen, de meesten tussen de 25 en 45 jaar.

Nu zijn vrouwen de laatste jaren sowieso oververtegenwoordigd in social media; ze zijn actiever en brengen er ongeveer 30% meer tijd door dan mannen. Maar Pinterest overtreft alles. Waarom? Allereerst is de site heel visueel. Het is eigenlijk één groot plaatjesboek. Visuele content inspireert meteen - en dat spreekt veel vrouwen aan. Populaire onderwerpen op Pinterest zijn home, koken, arts & crafts en mode. Allemaal gebieden die zich heel goed lenen voor een visuele presentatie.

Ook belangrijk: op Pinterest hoef je niet van tevoren te weten wat je zoekt. Je hoeft geen keyword in te typen, maar kan je laten inspireren door een mooie foto. Van daaruit klik je door naar een soortgelijke foto en voor je het weet ben je urenlang leuke dingen aan het bekijken. Daarom zijn vrouwen die Pinterest hebben ontdekt ook meteen ‘hooked’.

Bovendien gaat het bij Pinterest niet om wie je leuk vindt (zoals bij Facebook), maar om wat je leuk vindt. Het is geen etalage van jezelf, maar van alles waar je van houdt. En dat is voor veel vrouwen een verademing.

Eigenlijk is Pinterest net als shoppen. Je neust rond in een winkel vol inspiratie en laat aan anderen zien wat je zou willen hebben. Voor marketeers is dat een droom toch?