Digitaal gezond blijven

itemblokje_hersens

Gezondheid is online een groot thema

Mannen zoeken online vooral nieuws, maar bij vrouwen staat het onderwerp gezondheid al jaren onbetwist op de eerste plaats. Ongeveer driekwart van de vrouwen gebruikt internet om informatie te zoeken over ziektes en aandoeningen. Bovendien zoeken ze online naar gelijkgestemden om gezondheidservaringen mee te delen. Door de groei van sociale netwerken (waar vrouwen fanatieker gebruik van maken dan mannen) wordt het onderwerp ‘gezondheid’ online alleen maar groter; er is inmiddels een overdonderend grote hoeveelheid sites en apps beschikbaar; van heel basic informatie op Wikipedia tot complete boekwerken en handleidingen voor artsen, tegenwoordig ook te lezen voor leken. Of die laatsten er iets van begrijpen is de vraag. Hoe dan ook, mensen zijn dankzij internet veel beter geinformeerd over gezondheidsissues dan vroeger. Dat geldt voor ernstige aandoeningen, maar ook voor dagelijkse dingen. Zo zijn verschillende EHBO apps beschikbaar waarmee je je bij huis tuin en keuken ongelukjes redelijk kan redden. Ook is er een alarmsysteem waarmee in geval van nood omstanders worden ingeseind; Help genaamd.

De mobiel blijkt ook een perfect instrument voor self-help tools. Zo kan je met je iPhone je hartslag meten (met je vinger voor de camera), je moedervlekken scannen op huidkanker (door ze te fotograferen) of je suikerspiegel bijhouden, allemaal dingen waar je in theorie zelfredzamer van wordt, maar in de praktijk waarschijnlijk alleen maar onzekerder. Toen ik net voor de lol even een moedervlekje op m’n arm scande met de Skin scan app en als resultaat ‘medium risk’ kreeg, vond ik dat vlekje ineens een stuk minder onschuldig. En dus gaan we waarschjijnlijk nog even vaak (of vaker) naar de dokter. Gelukkig kan je die inmiddels ook via internet goed vinden, inclusief beoordeling.

Maar de echte groei zit ‘m in de mogelijkheid om via digitale media makkelijk je ervaringen te delen met anderen. Communities als ‘Patients like me’ groeien als kool. Patientslikeme.com heeft al meer dan 77.000 leden die elkaar op de hoogte houden van hun ziekte en behandeling.

Ook op preventief vlak is er de wereld aan initatieven te vinden; het barst van de communities rondom afvallen en gezond leven, waar vooral vrouwen elkaar elke dag een hart onder de riem steken om zich aan het dieetplan te houden of de afgesproken hoeveelheid caloriëen te verbranden. Op zwakke momenten kunnen je online buddies je herinneren aan je goede voornemens. Daar zijn inmiddels trouwens ook heel wat apps voor: BMI calculators, calorieëntellers, ‘stoppen met roken’ apps. En veel sport apps; met yoga oefeningen, videootjes van squats, of GPS logs waarmee je vastlegt welk rondje je hebt gelopen of gefietst. Dat vastleggen lijkt trouwens wel een religie op internet. Veel mensen zijn er heilig van overtuigd dat je gedrag verandert als je het maar tot in detail registreert. Op de site ‘Quantified self’ verzamelen hardcore aanhangers van dit principe zich en loggen bijvoorbeeld hoe ze een maand lang met het openbaar vervoer reizen, hoeveel geld ze per dag uitgeven, maar vooral hoeveel gewicht ze per dag verliezen en/of hoeveel spieren ze er per dag bijkrijgen. Ze hebben daar ook handige tools voor, bijvoorbeeld een wifi-weegschaal en de Fitbit, die al je bewegingen registreert. Maar goed, het idee is dus dat ‘self tracking’ leidt tot kennis - en je met die kennis vanzelf gezondere keuzes gaat maken. De gezonde keuzes moet je consequent belonen. Is dat niet een mooie invalshoek voor merken? Vrouwen willen alles weten over gezondheid en willen gezonde keuzes maken. Help ze erbij zou ik zeggen.