Beeld erbij graag

online-video-communities

Online video groeit hard

Was je vroeger al gelukkig met een fotootje op een website, tegenwoordig ligt dat heel anders. Met de toename van breedband wordt video kijken voor steeds meer mensen mogelijk. Op Youtube worden inmiddels twee miljard filmpjes per dag gekeken. Het maken daarvan is allang niet meer voorbehouden aan professionals, zelfs kinderen kunnen tegenwoordig hun eigen videootjes uploaden. En dus wordt elke minuut voor 48 uur aan videomateriaal op Youtube gezet. Video is sowieso tegenwoordig de belangrijkste bezigheid op internet, zelfs groter dan sociaal netwerken. En dat geldt voor alle leeftijdsgroepen. Volgens Nielsen groeit online video elk jaar met 10%. Mobiel draagt daar sterk aan bij. Maar de grootste drivers van die groei zijn.... vrouwen van 25 tot 44 jaar. Vrouwen hebben – net als bij de adoptie van internet – even gewacht voordat ze online video gingen kijken, maar zijn er nu echt aan verslingerd. Net als aan sociale netwerken. Vandaar dat de helft van de video’s die vrouwen kijken op sociale media platforms staan. Dat is 11% meer dan mannen. Vrouwen laten zich dus vooral inspireren door anderen in de keuze van een filmpje dat ze bekijken. Maar wat kijken vrouwen dan zoal online? Vooral entertainment. En dan liefst iets vrolijks; vrouwen blijken een voorkeur te hebben voor ‘blije video’s’: een schattige pianospelende kat, iets leuks of gewoon grappige situaties. Waarschijnlijk is dat omdat vrouwen het tegenwoordig chronisch druk hebben. Even tussendoor een online videootje kijken werkt goed als ontspanning. Daarvoor werkt mainstream media content kennelijk het best. Mannen zijn meer van de user generated content, vrouwen doen daar minder aan.

Nuttige content wordt ook goed bekeken. Vandaar dat sites als Videojug ongekend populair zijn. Je vindt daar onder het motto ‘Get good at life’ meer dan 60.000 how to filmpjes, van ‘how to remove armpit hair’ tot how to treat your child’s earache? how to fix a broken nail? Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een instructievideo voor. Ook voor recepten barst het natuurlijk van de online video’s. iPad in de keuken en je bent klaar, een stuk handiger dan dat gehannes met geprinte recepten.

Volgens Nielsen ‘snacken’ vrouwen gedurende de dag verschillende online videofragmenten. Vrouwen die werken kijken evenveel als vrouwen die thuis zijn. En bij beide groepen verandert de houding in de loop van de dag; ’s morgens wordt gericht gezocht naar bijvoorbeeld nieuws en wordt efficiënt gekeken. Door de dag heen is er meer aandacht voor functionele video’s en voor entertainment: how to’s, video’s op online shopping sites en games worden af en toe en door elkaar heen bekeken. Aan het eind van de dag, als de fut er een beetje uit raakt, zijn vrouwen vooral in voor video’s die inspiratie geven. Als het maar kort en leuk is. Dat geldt helemaal voor kijken op de mobiel. 1 op de 10 gebruikers van een smartphone doet dat nu al (en verstookt daar naar schatting 38% van het totale datavolume op mobiele netwerken mee...). De meeste filmpjes die worden opgevraagd zijn rond de 5 minuten. Daarvan wordt meestal niet meer dan een minuut bekeken. Dat valt qua tijd nog mee dus. Maar wat als we nu ook nog gaan videochatten? Dan explodeert het gebruik van video pas echt. Apple heeft nu al standaard 2 camera’s ingebouwd in de iPhone en de iPad; 1 om mee te filmen en 1 voor videochat. Want als je kan bellen met beeld erbij, waarom zou je dan nog genoegen nemen met alleen een stem? En als vrouwen dan hun reputatie van langpraters hooghouden, dan worden ze de echte kampioenen van online video!