Who's that gamer?

itemblokjes_GAME

En de echte hard core gamers zijn... vrouwen!

Gaming is onvoorstelbaar groot geworden en het fenomeen groeit met de dag. Zo heeft Facebook game Cityville, de opvolger van het al even succesvolle Farmville binnen 2 maanden al meer dan 100 miljoen gebruikers. Cityville is een typisch voorbeeld van social gaming; een spelletje spelen samen met je vrienden. Vroeger, en dan bedoel ik de tijd voor het internet, was dat natuurlijk de essentie van een spel; je ging er samen voor om de tafel zitten. Maar in de digitale media is dit nieuws. Gamen was altijd iets dat je alleen met je computer deed. Vandaar ook het stereotype beeld van de gamer als 14 jarige nerd die met z’n blikje cola en z’n pizza hele nachten achter z’n beeldscherm zit. Daar blijkt overigens helemaal niets van te kloppen; hardcore gamers zijn tegenwoordig een minderheid. De groei van het gamen zit ‘m vooral in casual games; eenvoudige spelletjes die je even snel tussendoor kan spelen en waar je niet eindeloos mee door hoeft.

Dat soort spelletjes wordt vooral gespeeld door vrouwen. Volgens Nielsen is inmiddels 64% van de online gamers vrouw. Vrouwen houden minder van games waarin je je eerst in moet verdiepen voordat je kan spelen. Ze spelen vooral quizzen en puzzels, dingen die je ‘voor de leuk’ doet en niet zozeer om te winnen. Vrouwen zijn namelijk meestal wat minder competitief dan mannen. Dankzij de opkomst van sociale netwerken kan je casual games nu ook samen met je vrienden spelen en gaat de verspreiding alleen maar sneller.

Simpele spelletjes kan je ook prima spelen op je mobiel - en dat wordt dan ook fanatiek gedaan. Sinds we allemaal aan de iPhone zijn speelt het merendeel van de smartphone bezitters wel eens spelletjes op de telefoon. En dat doen ze ook steeds vaker: 84% van de mobiele gamers speelt minstens een maal per week en 35% dagelijks. Sowieso zijn 37% van alle app downloads spelletjes.Dat is goed nieuws voor de games industrie, want voor mobiele games wordt –in tegenstelling tot online- meestal betaald. De omzet van mobiele games is dan ook nu al groter dan die van console games. Zo staat de teller voor het succesvolle Angry Birds nu al op meer dan 75 miljoen downloads – en dan heb ik het niet eens over alle koffiemokken en dekbedden met vogeltjes die ook nog zijn verkocht. De volgende stap is het toevoegen van sociale elementen aan mobiele games. Angry Birds producent Rovio verwacht daarmee nog eens 100 miljoen games te kunnen verkopen. Dat met social games goed geld verdiend kan worden is duidelijk. Voor 2011 wordt op dit vlak een miljard omzet verwacht, een stijging van van 28%. Zynga, het bedrijf achter Cityville en Farmville is niet voor niets onlangs gewaardeerd op 9 miljard dollar.

En de echte business opportunity zijn alweer de vrouwen. Ook als het gaat om mobiel gamen hebben vrouwen de overhand; ongeveer 55% van de mobiele gamers is vrouw (en dat is goed voor 65% van de opbrengsten). Dus wil je vrouwen bereiken, dan zijn mobiele games zo gek nog niet. Daarbij komt dat vrouwen niet alleen apps voor zichzelf downloaden, maar ook voor hun kinderen. Om die vervolgens zelf ook uit te proberen natuurlijk. Zelf duik ik regelmatig even in het games hoekje dat mijn kinderen op mijn telefoon hebben geïnstalleerd. En dan verbeter ik stiekem weer even de highscore in Cut the Rope of in een of ander racespel. Kortom, ik ben het prototype van een gamer…