Location based gezelligheid

Template itemblokjes_GPS

Location based gezelligheid

De laatste tijd staan de zogenaamde Location Based Social Networks (LBSN) sterk in de belangstelling. Het lijkt alsof iedereen continu incheckt in de kroeg, thuis of waar dan ook. Foursquare heeft in korte tijd 8,5 miljoen gebruikers. Dat succes bleef niet onopgemerkt, dus inmiddels bieden veel verschillende partijen een dergelijke service aan. Gowalla, Google Lattude, Yelp BrightKite, MyTown en Loopt zijn slechts een paar voorbeelden. Sinds kort kan je ook via Facebook inchecken op locaties; Facebook Places in no time 30 miljoen check-ins en lijkt dus een geduchte concurrent voor Foursquare.

Wat doen al die applicaties? Niet veel eigenlijk. Je kan er via je telefoon inchecken op een locatie waar je net aankomt. En weer uitchecken als je weggaat. Foursquare beloont inchecken met punten en wie de meeste punten heeft op een bepaalde locatie mag zichzelf burgemeester noemen. Er zijn wel meer eretitels (badges) te verdienen, meestal in de categorie melig.

Velen zien LSBN’s als de volgende stap in social networking en Foursquare als het nieuwe Twitter; DE nieuwe hit in de sociale media (en de nieuwe heilige graal voor investeerders). De theorie daarbij is: de ‘wie’ vraag (wie ben je?) hebben we beantwoord met profielensites, de ‘wat’ vraag (wat ben je aan het doen?) met Twitter en Facebook, rest nog de ‘waar’ vraag (waar ben je?). Maar zaten sociale netwerkers wel op die volgende stap te wachten?

Zelf heb ik nooit de lol van het in- of uitchecken kunnen ontdekken en heb ik nog steeds geen ambities om ergens mayor te worden. En wat blijkt? Ik ben bepaald niet de enige die afhaakt bij locaction based gezelligheid. Slechts 4% van de bevolking maakt gebruik van social location based apps. Natuurlijk heeft nog lang niet iedereen een smartphone, maar ook onder de smartphonebezitters is maar 17% actief.

De meeste mensen vinden het een te grote inbreuk op hun privacy. Zeker vrouwen zien het helemaal niet zitten en laten de Foursquare-achtigen massaal links liggen. Het resultaat is een vooral mannelijk publiek van tech savvy early adopters. LBSN’s hebben de massa dus nog lang niet bereikt. Zolang inchecken nog vooral een game is zal dat ook niet gebeuren; zoiets blijf je niet eindeloos spelen. En inderdaad: de populariteit van het inchecken lijkt alweer op z’n retour. Na een maand of 5 hebben de meeste gebruikers er genoeg van en stoppen ze ermee. En dus is de groei van Foursquare duidelijk afgenomen.

Alleen inchecken is dus niet genoeg; LBSN services moeten waarde gaan toevoegen. Badges en mayor status zullen de meeste mensen een worst zijn, maar als je met je check-in een korting of een gratis drankje krijgt is het alweer een andere zaak. Toch vrees ik dat ook dat op termijn niet voldoende is om mensen steeds te laten inchecken. Bovendien is het voor de aanbieders niet interessant, zij belonen alleen mensen die er al zijn, maar lokken er geen nieuwe klanten mee naar hun winkel of restaurantje.

De echte waarde kan volgens mij zitten in tips bij locaties. Dat leuke restaurantje in Barcelona - en dan meteen ook het lekkerste gerecht van de kaart. Dat kan al via Foursquare tips, maar ik krijg de indruk dat Foursquare er serieuzer mee aan de slag wil. Ze hebben net een add on gelanceerd: Scoville (www.goscoville.com, nog in beta) waarmee je likes aan locaties kan geven, zodat je aanbevelingen kan krijgen voor leuke plekken die anderen hebben geliked. Wie weet wordt het dan echt de moeite waard om in te loggen. Nou ja, alleen als je zelf wilt dan. Gezelligheid kent geen tijd - en soms ook geen locatie.